PROCEDURA DOTYCZĄCA POLITYKI/STRATEGII W ZAKRESIE ZWALCZANIA NADUŻYĆ FINANSOWYCH, KORUPCJI I KONFLIKTU INTERESÓW PRZY REALIZACJI PRZEDSIĘWZIĄCIA
- Wprowadzenie
Celem powstania powyższej Procedury w firmie Fabryka Mebli Wersal Z.B.Ł. Kaczorowscy Spółka Komandytowa jest zapobieganie, wykrywanie i zwalczanie wszelkich przejawów nadużyć, korupcji, konfliktu interesów oraz zapewnienie podejmowania odpowiednich działań na wypadek zaistnienia takich sytuacji.
Firma w ramach procedury zwalczania nadużyć finansowych, korupcji i konfliktu interesów zobowiązuje się do przestrzegania norm prawnych, etycznych, moralnych, przestrzegania zasad rzetelności, obiektywizmu i uczciwości, w tym zapewnienia realizacji działań w taki sposób, aby firma był postrzegana jako skutecznie przeciwdziałająca nadużyciom finansowym, korupcji i konfliktowi interesów.
- Podejmowane działania w celu zwalczania nadużyć
W celu efektywnego zarządzania potencjalnymi lub rzeczywistymi rodzajami nadużyć, które mogłyby w jakikolwiek sposób wiązać się z naruszeniem interesów finansowych Unii Europejskiej, firma uwzględnia w swoich regulacjach wewnętrznych/procedurach szczegółowe działania prowadzące do ich zwalczania, w tym m.in. w zakresie:
- Konfliktu interesów,
- Przeciwdziałania i zwalczania korupcji,
- Środki zwalczania nadużyć finansowych.
1.1 Konflikt interesów
Konflikt interesów to nieprawidłowość wpływająca negatywnie na budżet UE, która może wiązać się z nadużyciami finansowymi. W ramach działania firma (oraz osoby ją reprezentujące) musi:
- powstrzymać się od podejmowania jakichkolwiek działań, które mogą spowodować powstanie konfliktu interesów lub interesów osobistych z interesami UE,
- podejmować odpowiednie działania, aby zapobiegać powstaniu konfliktów interesów w ramach zadań za które jest odpowiedzialna,
- podejmować odpowiednie działania, aby reagować na sytuacje, które obiektywnie można postrzegać jako konflikt interesów.
W firmie przeciwdziała się i podejmuje działania w celu zwalczania potencjalnych, domniemanych i rzeczywistych konfliktów interesów poprzez:
- W przypadku ryzyka konfliktu interesów pracownik kieruje sprawę do swojego przełożonego, a w razie stwierdzenia konfliktu interesów zaprzestaje jakichkolwiek działań w danej kwestii.
- W celu umożliwienia obiektywnego i bezstronnego podejmowania decyzji przez pracowników w obszarze kompetencji identyfikuje się następujące procesy, w ramach których może wystąpić konflikt interesów:
- wybór i zatwierdzanie zadań do realizacji w ramach KPO;
- realizacja działań kontrolnych;
- udzielanie zamówień publicznych.
- W celu zapobiegania wystąpieniu konfliktu interesów w procesach wymienionych w ust. 2 w działalności firmy wprowadzono procedury i mechanizmy dotyczące wdrażania, realizacji i rozliczania projektów, w tym:
- podpisywanie deklaracji/oświadczeń o bezstronności/braku konfliktu interesów w procesach dotyczących wyboru projektów, kontroli i/lub oceny wniosków,
- weryfikowanie i zatwierdzanie zadań przez bezpośredniego przełożonego;
- zapewnienie rozdzielności funkcji w zakresie realizowanych zadań pomiędzy zadaniami kontrolnymi, innymi zadaniami i jasny podział zadań i obowiązków.
- zapewnienie odpowiedniego podziału zadań,
- realizowanie procesów związanych z udzielaniem zamówień publicznych, zgodnie z obowiązującym prawem
- firma zapewnia organizację odpowiednich szkoleń zwiększających poziom świadomości pracowników w obszarach narażonych na wystąpienie konfliktu interesów.
2.1. Przeciwdziałanie i zwalczanie korupcji
Firma zobowiązana jest do podejmowania skutecznych działań prowadzących do przeciwdziałania i zwalczania wszelkim przejawom korupcji. W celu minimalizacji ryzyka wystąpienia korupcji przy realizacji zadań, firma zapewnia odpowiedni poziom szkoleń w zakresie przyjętej polityki antykorupcyjnej.
W ramach powyższego, w ustanowionych procedurach i prowadzonych szkoleniach, instruuje się pracowników, że:
- W przypadku zaistnienia sytuacji, w której osoba zainteresowana sugeruje załatwienie sprawy poprzez złożenie propozycji korupcyjnej lub próbę wręczenia korzyści, należy odmówić w taki sposób, by nie pozostawić wątpliwości proponującemu. Jednocześnie należy poinformować osobę zainteresowaną, że zachowanie to może być potraktowane jako przestępstwo korupcyjne;
- W razie kontynuowania przez tę osobę zachowania świadczącego o woli wręczenia korzyści majątkowej albo jej obietnicy należy dołożyć starań, aby podczas dalszej rozmowy z interesantem był obecny inny pracownik firmy, który będzie świadkiem;
- Nie należy przyjmować korzyści majątkowej albo jej obietnicy;
- Należy zgłosić bezpośredniemu przełożonemu lub innej osobie fakt złożenia propozycji korupcyjnej lub próbę wręczenia korzyści;
- Osoba zainteresowana nie może pozostać sama w pomieszczeniu, w którym przebywa albo w którym doszło do zdarzenia korupcyjnego;
- Należy zabezpieczyć miejsce zdarzenia. Zabezpieczenie polega w szczególności na niedopuszczeniu osób postronnych, uniemożliwieniu zatarcia śladów (np. linii papilarnych) lub ich zniszczenia (np. dokumentów);
- Pracownik firmy powinien opisać zdarzenie w notatce służbowej dla przełożonego, zawierającej w miarę możliwości odpowiedzi na pytania: kto? co? gdzie? kiedy? w jaki sposób? czym? dlaczego?;
- Pracownik firmy, który otrzymał propozycję korupcyjną, współpracuje z organami ścigania w celu wyjaśnienia okoliczności zdarzenia.
3.1. Środki zwalczania nadużyć finansowych
Firma dba o zapewnienie proporcjonalnych i racjonalnych środków zwalczania nadużyć finansowych, w oparciu o ocenę ryzyka ich wystąpienia. W szczególności oznacza to, że:
- zarządzanie ryzykiem nadużyć finansowych realizowane jest zgodnie z analizą ryzyka przeprowadzaną w firmie,
- pracownicy firmy mają świadomość ryzyka nadużyć finansowych i uczestniczą w szkoleniach poświęconych zwalczaniu nadużyć finansowych, korupcji i konfliktu interesów;
- wszystkie przypadki podejrzenia nadużycia i faktycznego nadużycia finansowego są niezwłocznie poddawane analizie w celu usprawnienia wewnętrznego systemu zarządzania i kontroli,
- jeżeli zachodzi taka konieczność; wykryte nadużycia są zgłaszane właściwym organom, zgodnie z przyjętymi procedurami.