Strategia podatkowa

Informacja o realizowanej strategii podatkowej za okres od 1 stycznia 2023 r. do
31 grudnia 2023 r.

 

Informacja o realizowanej strategii podatkowej dotycząca działalności Fabryka Mebli Wersal Z.B.Ł. Kaczorowscy spółka komandytowa (dalej: „Spółka”) została sporządzona i podana do publicznej wiadomości na podstawie art. 27c ust. 1 w zw. z art. 27b ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych[1].

Spółka to rodzinna firma, oparta na fundamentach pokoleniowych doświadczeń. Od ponad 30 lat konsekwentnie realizuje wizję tworzenia mebli, łącząc elegancję, funkcjonalność oraz najnowsze trendy z wyjątkowym wyczuciem potrzeb rynku. Jej produkty od wielu lat cieszą się uznaniem rosnącej grupy klientów na całym świecie. Spółka ciągle doskonali swoje działania tak, aby meble sygnowane logo WERSAL powstawały w odpowiedzi na realne potrzeby użytkowników.

Kierując się zasadami etycznego postępowania, w obszarze podatkowym działania Spółki koncentrują się na wywiązywaniu się ze wszystkich obowiązków z tytułu danin bezpośrednich, pośrednich i lokalnych w wymaganym terminie i wysokości, zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Zarząd Spółki zapewnia odpowiednie środki i narzędzia do realizacji powyższych celów oraz uczestniczy w procesach związanych z rozliczeniami podatkowymi poprzez nadzór nad przestrzeganiem procedur obowiązujących w Spółce oraz nad pracownikami sporządzającymi kalkulacje podatkowe. Spółka zwraca szczególną uwagę na cel i literę ustaw podatkowych oraz kontekst społeczny, w ramach którego operuje w myśl zasady zrównoważonego rozwoju oraz sprawiedliwego podziału korzyści wynikających z jej działalności.

W roku podatkowym trwającym od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.:

  1. Spółka stosowała zasady, jak i procesy dotyczące zarządzania obowiązkami wynikającymi z przepisów prawa podatkowego, które zapewniały ich prawidłowe wykonywanie. Spółka dokładała wszelkich starań oraz podejmowała wszelkie działania mające na celu uniknięcie sytuacji, których skutkiem mogłoby być niewywiązywanie się lub wadliwe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych zarówno w roli podatnika, jak i płatnika poszczególnych podatków;
  2. Przyjęte zasady dotyczyły całego personelu Spółki, który podejmował jakiekolwiek działania i czynności związane z procesami rozliczeń podatkowych, w tym także przekazywał dane wpływające na prawidłowe wywiązywanie się przez Spółkę z obowiązków podatkowych;
  3. Spółka na bieżąco identyfikowała potencjalne ryzyka podatkowe. Wszelkie wątpliwości dotyczące kwestii podatkowych rozstrzygane były z uwzględnieniem przepisów prawa podatkowego i zachowaniem przy tym należytej staranności – tak aby obowiązki podatkowe zostały wypełnione w sposób prawidłowy i rzetelny. Konsultacje dotyczące kwestii podatkowych odbywały się również przy pomocy zewnętrznych doradców podatkowych;
  4. Spółka stosowała procedury, procesy i polityki obejmujące różnorodne czynności mające związek z rozliczeniami podatkowymi, które pozwalały na prawidłowe zarządzanie wykonaniem obowiązków podatkowych, w szczególności:
    • proces weryfikacji kontrahentów,
    • procedurę miesięcznej kalkulacji VAT,
    • procedura zamknięcia miesiąca,
    • procedurę księgowań faktur,
    • procedurę rocznej kalkulacji CIT,
    • procedurę przygotowania listy płac,
    • proces rozliczania faktur korygujących,
    • proces weryfikacji płatności, w tym tzw. “białej listy”,
    • procedurę mechanizmu podzielonej płatności,
    • procedurę w zakresie podatku u źródła,
    • regulamin korzystania z samochodów służbowych,
    • regulamin podróży służbowych,
    • procedurę archiwizacji dokumentów podatkowych,
    • politykę zabezpieczeń ryzyk finansowych,
    • regulamin wynagradzania

– przy czym wybrane z powyższych zostały w Spółce spisane;

  1. W obszarach podatkowych, które nie zostały zagospodarowane dokumentami pisemnymi, Spółka dbała o zapewnienie odpowiednich zasobów i procesów w celu spełnienia wymogów ustawowych oraz prawidłowego wykonania przepisów prawa podatkowego;
  2. Wszelkie decyzje podejmowane były przede wszystkim w oparciu o względy ekonomiczne i biznesowe, a nie o względy podatkowe;
  3. Spółka nie uczestniczyła w dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej, w tym w szczególności nie zawarła umowy o współdziałanie w zakresie podatków w myśl art. 20s § 1 ustawy Ordynacja podatkowa[2]. Jednakże prawidłowe wywiązywanie się z obowiązków podatkowych było istotnym obszarem odpowiedzialności Spółki. Intencją Spółki jest przekazywanie rzetelnych i prawdziwych informacji do organów Krajowej Administracji Skarbowej w sposób otwarty i zrozumiały. Kompletność, rzetelność i przejrzystość przekazywanych informacji są nadrzędnymi zasadami w kontaktach z organami podatkowymi. Ewentualne nieumyślne omyłki w przekazywanych informacjach kierowanych do organów podatkowych były przez Spółkę identyfikowane najszybciej jak to możliwe oraz poddawane odpowiednim korektom;
  4. Spółka realizowała obowiązki podatkowe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nałożone zostały przez obowiązujące Na Spółce, jako polskim rezydencie podatkowym, ciąży w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka w przewidzianym prawem terminie złożyła roczne zeznanie podatkowe za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r.;
  5. Spółka, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, jest również zarejestrowana w Polsce jako podatnik VAT czynny. Spółka co miesiąc, w ustawowym terminie, składała Jednolite Pliki Kontrolne;
  6. Jako pracodawca, Spółka pełniła także funkcję płatnika PIT oraz składek na ubezpieczenie społeczne wobec swoich pracowników. Spółka w ustawowym terminie złożyła do właściwych urzędów skarbowych deklaracje PIT-4R oraz PIT-11;
  7. Spółka jest również podatnikiem podatku od nieruchomości oraz podatku od środków transportu.
  8. Spółka nie przekazywała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej;
  9. Spółka realizowała transakcję zakupu usług transportowych z podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, której łączna wartość netto przekraczała 5% sumy bilansowej jej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego. Spółka nie dokonywała innych transakcji jednorodnych rodzajowo z podmiotami powiązanymi o wartość netto przekraczającej 5% sumy bilansowej jej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego;
  10. Spółka nie planowała i nie podjęła żadnych działań restrukturyzacyjnych z zakresu:
    • łączenia spółek,
    • przekształcenia spółki w inną spółkę,
    • wniesienia wkładu do spółki w postaci przedsiębiorstwa spółki lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki (w tym w ramach podziału spółki),
    • wymiany udziałów,
    • przeniesienia tzw. potencjału do generowania zysku

które mogły mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych Spółki lub jej podmiotów powiązanych;

  1. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej;
  2. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej w okresie objętym informacją o realizacji strategii podatkowej;
  3. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług[3];
  4. Spółka nie występowała z wnioskiem o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym[4];
  5. Spółka nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy o CIT oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji podatkowej.

 

[1] Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805, dalej: „Ustawa o CIT”)
[2] Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa. (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383, dalej: „Ordynacja podatkowa”)
[3] Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 361)
[4] Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1542)